امور پشتیبان تهران : 09128492438 شعبه غرب : 02146054528 شعبه شرق : 02177005909 شعبه مرکز : 02188665593 شعبه شمال : 02126244704 شعبه جنوب : 02155643061

عیب یابی ماشین لباسشویی و رفع مشکلات متداول آن

چگونه از یخچال و فریزر خود مراقبت کنیم؟
نوامبر 9, 2019
عیب یابی یخچال و بررسی انواع راه حل برای تعمیر آن
نوامبر 9, 2019
چگونه از یخچال و فریزر خود مراقبت کنیم؟
نوامبر 9, 2019
عیب یابی یخچال و بررسی انواع راه حل برای تعمیر آن
نوامبر 9, 2019

عیب یابی ماشین لباسشویی و رفع آن‌ها | مشکلات رایج تمامی ماشین‌های لباسشویی

لباسشویی یکی از ضروری ترین لوازم خانگی است. وقتی در عملکرد ماشین لباسشویی شما مشکلی پیش می آید، بهتر است قبل از تماس با یک تعمیرکار، خودتان چند مورد را بررسی کنید. و عیب یابی ماشین لباسشویی مسئله مهمی است در صورت امكان، قبل از اینکه اقدام به تعمیر آن کنید، دستگاه را از برق جدا كنید. سپس با کمی عیب یابی می توانید مشکل را تشخیص دهید و یا حداقل می توانید ایده ای برای آن پیدا کنید که این مشکل از کجا نشأت گرفته است. ما اینجا لیستی از متداول ترین مشکلات ماشین لباسشویی را برای کمک به شما در عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی و برنامه ریزی برای حل مشکلات آن قرار داده ایم. پس این مطلب را حتما مطالعه فرمایید.

مثل همیشه، هر زمان که روی وسایل برقی کار می کنید، ایمنی باید یکی از نگرانی های اصلی شما باشد. پس در ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید.

عیب اول : ماشین لباسشویی روشن نمی شود

اگر ماشین لباسشویی هنگام روشن کردن آن هیچ عکس العملی نداشته باشد ممکن است یک تعمیر ساده کافی باشد. چندین احتمال وجود دارد اما بهتر است اول از چک کردن پاور یا برق شروع کنید. احتمالات و راه حل برای این مشکل عبارت است از:

– جریان برق

اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا به ماشین لباسشویی شما جریان برق می رسد یا نه. در حالی که لباسشویی به پریز وصل است باید با استفاده از مولتی متر، ولتاژ خروجی ماشین را بررسی کنید. اگر برق از پریز به ماشین جریانی نداشته باشد، باید پنل برق خانگی خود را بررسی کنید چراکه ممکن است سیمی قطع شده باشد.

اگر مشکلی وجود نداشته باشد و پریز برق شما “داغ” نباشد، ممکن است مشکل در خود پریز باشد. برای تعویض پریز برق و رفع عیب آن، برق را قطع کنید و با یک متخصص برق واجد شرایط تماس بگیرید.

– موتور 

اگر موتور ماشین لباسشویی بیش از حد گرم می شود. ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید قبل از شروع مجدد آن خنک شود. اگر یک یا دو بار این اتفاق بیفتد ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما اگر موتور شما غالباً بیش از حد گرم می شود، مهم است که بفهمید واقعاً چه چیزی باعث این اتفاق می شود.

– سوئیچ درب 

ماشین های لباسشویی به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام باز شدن درب، کار را متوقف کنند. سوئیچ درب یک قطعه پلاستیکی کوچک است که در زیر درب قرار دارد. برای اینکه سوئیچ کار کند شود درب باید بسته باشد. بررسی کنید که آیا سوئیچ به درستی قرار گرفته است و نیاز به تعمیر ندارد.

– دکمه تایمر دستگاه 

برای برخی از مدل ها نیاز است که دکمه تایمر روی پنل کنترل ماشین را چک کنند. اگر این دکمه به درستی تنظیم نشده باشد، ماشین کار نمی کند. برای حل آن، کافی است تایمر را تنظیم کنید و ماشین را مجددا راه اندازی کنید.

عیب دوم : عمل تخلیه در ماشین لباسشویی به درستی انجام نمی شود

مشکلات تخلیه می تواند از یک چیز ساده از جمله گرفتگی در شیلنگ تخلیه تا نیاز به تعویض پمپ باشد. اما یک چیز مسلم است، در هنگام عیب یابی ماشین لباسشویی وقتی مشکلی در تخلیه دارید توجه کنید که اولین احتمال این است که ممکن است شی یا هرچیزی در شیلنگ آن جامانده باشد! احتمالات و راه حل های دیگر برای این مشکل عبارت است از:

– شیلنگ تخلیه

بیشتر اوقات دلیل عدم تخلیه مناسب ماشین شما این است که شیلنگ تخلیه مسدود شده است. بنابراین شیلنگ آن را جدا کرده و گرفتگی آن را بررسی کنید. برای شستن هرگونه انسداد سرسخت درون شیلنگ می توان از یک شیلنگ باغ استفاده کرد.

در اینجا موارد دیگری نیز وجود دارد که بهتر است آن را بررسی کنید:

– شیلنگ تخلیه را چک کنید که پیچ نخورده باشد.
– فیلترهای صافی که ممکن است در شیلنگ تخلیه قرار داشته باشد را بررسی کنید.
– شیلنگ تخلیه باید بالاتر از سطح آب در پمپ تخلیه باشد.
– آیا استندپ (یک لوله عمودی که از منبع آب خارج می شود، مخصوصاً یکی که شیر موقت را به اصلی وصل می کند) با حداقل قطر 1 تا 1.4 را دارد؟
– آیا شیلنگ تخلیه در قسمت ورودی محکم بسته شده است؟ در صورت بروز چنین موردی، برگشت سیفون ممکن است رخ دهد. بنابراین نباید شیلنگ محکم بسته شود.
– استندپ باید کمتر از 96 سانت ارتفاع داشته باشد.

– پمپ تخلیه

اگر گمان می کنید که پمپ تخلیه شما دچار مشکل شده و مسدود شده است، باید پمپ را تخلیه کنید، سپس شیلنگ را برای اشیاء خارجی جدا کرده و آنها را نیز چک کنید. ورودی های پمپ را فراموش نکنید. برای بررسی دقیق تر ممکن است نیاز باشد پمپ را از ماشین جدا کنید.

اگر پمپ مشکل دارد، احتمال اینکه قفل و یا مسدود شده باشد وجود دارد. موتور به کار خود ادامه می دهد و تلاش می کند پمپ را روشن کند. و ممکن است پمپ بسوزد یا بشکند، حتی این احتمال وجود دارد که قرقره بشکند. اگر موتور با این وضعیت به کار خود ادامه دهد، وضعیت بدتر هم می شود، که می تواند حتی باعث توقیف موتور شود. همچنین ممکن است تیغه پروانه شکسته شود. پس به این مسائل توجه کنید.

– اشیاء خارجی

اگر وسایلی مانند جوراب، قلم و سکه بین سبد و وان به جا مانده یا در پمپ قرار گیرند، قابلیت تخلیه صحیح کاهش می یابد و حتی می تواند کاملاً متوقف شود. برای پیدا کردن هرگونه انسداد آن را باز کنید و انسداد را رفع کنید.

– مواد شوینده

در صورت استفاده زیاد از مواد شوینده، باعث ایجاد لجن خواهد شد. لجن بیش از حد از تخلیه به موقع شستشو جلوگیری می کنند.

عیب سوم : نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

مواردی وجود دارد که می تواند مانع از چرخش صحیح ماشین لباسشویی می شوند. متاسفانه به منظور رفع این مشکل، به احتمال زیاد شما نیاز به باز کردن ماشین دارید. ابتدا با اصلاحات آسان شروع می کنیم، چراکه بعضی اوقات مشکل به همان راحتی است و ممکن است لباسشویی خیس شده باشد! احتمالات و راه حل های دیگر برای این مشکل عبارت است از:

– پر شدن بیش از حد ماشین لباسشویی

اگر بخواهید لباسهای زیادی را به یکباره بشویید، ماشین لباسشویی نامتعادل می شود. این اضافه بار باعث می شود ماشین لباسشویی نامتعادل شود و به درستی نچرخد. همچنین در صورتی که لباس ها به طور مساوی در سبد توزیع نشوند نیز این مشکل پیش می آید.

اگر این مشکل را دارید، برای کمک به تعادل ماشین باید میزان بار را در طول چرخه تنظیم کنید. شما میزان بار را کم کنید و یا لباسها را به طور یکنواخت درون سبد قرار دهید.

– سوئیچ ها و تنظیمات

سوئیچ درب در داخل کابینت در نزدیکی درب قرار دارد و به عنوان یک احتیاط ایمنی برای جلوگیری از ورود دست ها به دیگ ماشین طراحی شده است. سوئیچ معیوب مانع از چرخش دیگ لباسشویی می شود. اگر سوئیچ خراب شده باشد، باید آن را تعویض کنید. همچنین می توانید تنظیمات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایا سوئیچ انتخابگر سرعت به درستی قرار گرفته؟ زیرا نباید بین سرعتهای مختلف تنظیم شود.

– پمپ تخلیه

این امکان وجود دارد که یک شی خارجی در پمپ تخلیه بجا مانده باشد. هنگامی که ماشین پر آب است، اگر این مشکل را دراید، غالباً صداهای آزار دهنده ای می شنوید.

– تسمه ماشین لباسشویی

یک ماشین لباسشویی دارای تسمه های زیادی است. آنها می توانند علائم خسارت و حتی شکستن را نشان دهند. اگر تسمه ای مشاهده کردید که ساییده شده، باید آن را تعویض کنید.

اگر تسمه شکسته بود، حتماً بررسی کنید که چرخ آن متوقف نشده باشد. البته شاید تسمه مشکل اصلی نبوده باشد و ممکن است اگر چرخ توقیف شود، باعث شکستن تسمه شود. اگر تسمه را تعویض کنید اما چرخ را برطرف نکنید، در آینده بسیار نزدیک دوباره همین مشکل را خواهید داشت.

– موتور لباسشویی

موتور محرک اصلی وظیفه چرخاندن دیگ را بر عهده دارد. موتور لباسشویی بطور مستقیم و با استفاده از کلاچ، چرخش را ایجاد می کند. برای اینکار یک چرخ دنده از نوع میل لنگ با میله های اتصال وجود دارد که باعث تحریک دیگ و چرخش آن می شود.

اگر چرخش آن کند باشد، اسپلین هایی که چرخ دنده را به شافت درایو وصل می کنند، می توانند از بین بروند و نیاز به تعویض داشته باشند.در برخی ماشین ها از موتور وارونه استفاده می شود. توجه داشته باشید که اگر دیگ شما کاملاً در یک جهت می چرخد​، پس در جهت خلاف آن کار نخواهد کرد بنابراین شما نیاز به تعویض موتور دارید. بهتر است با یک متخصص هماهنگی کنید.
برای اتصال موتور به گیربکس از کوپلر استفاده می شود. با گذشت زمان، این قسمت پوشیده خواهد شد و نیاز به تعویض دارد. اگر به کلاچ مشکوک هستید، بهتر است برای رفع این عیب یابی ماشین لباسشویی با یک متخصص تماس بگیرید زیرا اینها می توانند مشکلات نسبتاً پیچیده ای داشته باشند.

عیب چهارم : نشت آب ماشین لباسشویی

غیر از اینکه گرفتگی ممکن است باعث نشتی ماشین شود، اما برای حل مشکل همیشه تعمیر اختصاصی لازم نیست. بسیاری اوقات راه حل یک تعمیر آسان است. احتمالات و راه حل برای این مشکل عبارت است از:

– شیلنگ تخلیه

هنگامی که ماشین فقط در حین کار نشت می کند احتمالا بخاطر شیلنگ تخلیه است.

– اتصالات روی شیلنگ را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشکلی ندارند.
– وضعیت شیلنگ تخلیه را بررسی کنید، باید بدون ترک و آسیب باشد.
– شیلنگ تخلیه را برای هرگونه گرفتگی بررسی کنید. ممکن است جوراب گمشده خود را پیدا کنید!
– شیلنگ تخلیه را در جایی که به ماشین وصل می شود، بررسی کنید. هیچ ترک و نشتی نباید وجود داشته باشد، در صورت وجود، ممکن است بتوانید انتهای آن را برش داده و شیلنگ را دوباره ببندید. اگرچه، شاید بخواهید شیلنگ جدیدی را تهیه کنید.

– شیلنگ آب را بررسی کنید

بررسی کنید که شیلنگهای آب ایمن باشند. با این حال، آنها نباید بیش از حد سفت باشند.
هر زمان که این شیلنگ ها را جدا کنید، باید از واشر لاستیکی جدیدی که در محل قرار می گیرد استفاده شود. اگر از واشر لاستیکی جدید استفاده نشده بود، مشکل می تواند خود لباسشویی باشد.

– شیر آب ورودی

شیر آب را برای نشت بررسی کنید. ممکن است زنگ زدگی یا مواد معدنی در داخل شیر باشد، یا ممکن است معیوب باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

– مواد شوینده 

اگر آب سخت دارید و از نرم کننده آب استفاده می کنید، مشکل نشت شما ممکن است نتیجه واکنش بیش از حد باشد. آب نرم و گرم از مواد پاک کننده کمتری برای تمیز کردن موثر نسبت به آب سرد و سخت استفاده می کند. با کاهش میزان استفاده از مواد شوینده می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

هنگامی که ماشین شما بیش از حد لجن داشته باشد ممکن است به نظر برسد که نشتی دارد. با کاهش مقدار مواد شوینده ای که استفاده می کنید، می توان از این نیز جلوگیری کنید.

– مهر و موم درب (جلوی ماشین لباسشویی)

واشرهای جلو اغلب نشتی در اطراف مهر و موم درب ایجاد می کنند زیرا این منطقه مشترکی برای جمع آوری ذرات و لجن و خرابی آن است. با گذشت زمان، ساخت و ساز به حدی می رسد که درب قادر نخواهد بود به درستی آب را نگه دارد و آب از آن بیرون می آید. به طور کلی می توانید با تمیز کردن مهر و موم این مشکل را حل کنید.

– پمپ تخلیه

پمپ های تخلیه دارای مهر و موم بر روی چرخ دنده هستند که به دلیل سایش اغلب نشت می کنند. طراحی بسیاری از پمپ ها دارای سوراخ هایی می باشد که به محض شروع به خراب شدن آن، آب از آن خارج می شود. بنابراین، اگر مقدار کمی آب در نزدیکی پمپ تخلیه خود پیدا کنید، ممکن است منبع نشت را کشف کرده باشید. پس پمپ نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

– مایع سفیدکننده

اگر هنگام شستشوی لباس، متوجه نشتی متناوب شدید، ممکن است به دلیل استفاده از مایع سفید کننده باشد. سفید کننده یک ماده شیمیایی بسیار فاسد کننده است و باعث می شود قطعات پلاستیکی ترک خورده یا حتی از بین بروند. در این صورت نیاز به تعویض دارد.

استفاده از مقادیر زیادی از مایع سفید کننده می تواند حتی باعث زنگ زدگی اجزای استیل ضد زنگ ماشین شود.  برای شستشو از سفید کننده های اکسیژن استفاده کنید. اگرچه باید توجه داشت که در سفید کردن چندان مؤثر نیست.

– Tub یا وان

Tub، محفظه یک بخش پلاستیکی بزرگ است که کل مخزن اصلی در داخل آن قرارگرفته‌ است. برای دیدن این محفظه باید حتماً ماشین لباسشویی بازشده باشد. اگر وان عامل نشت شماست، گزینه های شما محدود است. هنگامی که مشکل از وان باشد، بهترین انتخاب معمولا خرید یک لباسشویی جدید است.

تعویض وان معمولاً مقرون به صرفه نیست. با این وجود می توانید نشتی را با اپوکسی(ماده مقاوم کننده) حل کنید.

– مهر و موم  Tub

مهر و موم اصلی وان در جایی واقع شده است كه وان بیرونی به انتقال دهنده آن متصل می شود. اگر شک دارید که این مشکل شماست، معمولاً بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید زیرا این می تواند یک کار بسیار دشوار باشد. شما ممکن است بعد عیب یابی ماشین لباسشویی بخواهید ماشین را تعمیر کنید تا اینکه جدید بخرید.

عیب پنجم : حل نشدن مواد شوینده در ماشین لباسشویی

اگر دستگاه شما توزیع ماده شوینده اتوماتیک دارید دو مشکل رایج وجود دارد که می تواند باعث بروز این مشکل شود. احتمالات و راه حل برای این مشکل عبارت است از:

– جاپودری کثیف

به‌مرور و بر اثر ﮐﺎرﮐﺮد ﻣﺪاوم، ﻣﻘﺪاری از ﭘﻮدر ﻣﺮﻃﻮب در ﺟﺎﭘﻮدری رﺳﻮب ﻧﻤﻮده و ﺧﺸﮏ می‌شود. رفته‌ رفته ﻣﻘﺪار پودرهای ﺳﺨﺖ ﺷﺪه، افزایش‌ یافته و از اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻘﺪار ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﻮدر ﺑﻪ ﺟﺎﭘﻮدری ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی می‌کند. ﺑﺮای رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ می‌بایست ﺟﺎﭘﻮدری را از ﻣﺎﺷﯿﻦ خارج کنید و پودرهای ﺳﻔﺖ ﺷﺪه را شسته و بردارید. یا به طور ماهانه با یك فنجان سرکه سفید مقطر گرم تمیز كنید. سرکه را داخل جاپودری بریزید و در یک چرخه منظم، لباسشویی را را روشن و تمیز می شود.

– استفاده از مواد شوینده نامناسب

یکی از دلایل حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی، نامناسب بودن آن هاست. در صورت استفاده از پودرهای شستشو، حتما توجه کنید که از پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی استفاده نمایید. همچنین پودرهای شوینده را باید تنها در محفظه وسطی جاپودری بریزید و در صورتی که پودر بیشتری ریخته اید، حتما از گزینه Pre Wash استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای شستشوی پرده، ملحفه و توری ها از مقدار پودر کمتری استفاده نمایید.

عیب ششم : ماشین لباسشویی هنگام شستشو حرکت می کند

اگر لباسشویی شما سروصدای زیادی دارد و به اطراف خود حرکت می کند، نگران کننده به نظر می رسد، اما به طور کلی راه حل این مشکل بسیار ساده است. احتمالات و راه حل برای این مشکل عبارت است از:

– تراز نیست

اگر کف لباسشویی روی زمین تراز نباشد، مطمئناً ماشین لباسشویی به اطراف خود حرکت می کند. بسیاری از چرخه های شستشو مانند چرخش به راحتی می توانند ماشین را به حالت لرزش و حالت خاموش برسانند و اگر لباسشویی در یک سطح ناهموار قرار گرفته باشد حتی بیشتر نیز تکان می خورد. خوشبختانه، حل این یک مشکل بسیار آسان است. لباسشویی را روی یک تخته 3 یا 4 لایه قرار دهید.
لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی می تواند علاوه بر تراز نبودن، به موارد دیگری چون بار نامتعادل، فنرها، تسمه دیگ و… نیز مربوط باشد.

– پایه های لباسشویی در وضعیت نامناسب قرار دارند

ماشین های لباسشویی طوری طراحی شده اند که باید بر روی کف زمین تنظیم شوند. 2 پایه جلوی آن دارای مکانیزم تراز کردن همراه با مهره قفل است تا بتواند در جای خود ایمن و محکم باشد. هر پایه را در ارتفاع صحیح تنظیم کرده و قفل را محکم کنید تا از حرکت پایه ها جلوگیری شود. به محض تنظیم شدن، نباید 2 پایه جلوی آن را حرکت دهید.

2 پایه عقب لباسشویی، طراحی آن مشابه با پایه های جلو می باشد و ممکن است خودشان تنظیم شوند. برای اینکه خودشان خودکار تنظیم شوند، لباسشویی در این حالت بگذارید آن را به سمت جلو روی پاهای جلویی خود به طوری که پایه های عقب تقریباً 3 اینچ در هوا باشند نگهدارید. سپس اآن را به آرامی سرجایش قرار دهید تا پایه ها به طور خودکار تنظیم شوند.

– بار نامتعادل

اگر لباسشویی شما از تعادل خارج شده باشد، باید لباسشویی را باز کرده و بار را تنظیم کنید.

اگر بخواهید لباسهای زیادی را به یکباره بشویید، ماشین لباسشویی از حالت تعادل خارج می شود. این اضافه بار باعث می شود ماشین لباسشویی نامتعادل شود و به درستی نچرخد. همچنین در صورتی که لباس ها به طور مساوی در سبد توزیع نشوند نیز این مشکل پیش می آید. اگر این مشکل را دارید، برای کمک به تعادل ماشین باید میزان بار را در طول چرخه تنظیم کنید. شما میزان بار را کم کنید و یا لباسها را به طور یکنواخت درون سبد قرار دهید. همچنین کتابچه راهنما را مطالعه کنید چراکه اندازه استاندارد میزان بار برای آن ماشین را بیان کرده است.

عیب هفتم : صدای لباسشویی به هنگام کار زیاد است

یک لباسشویی پر سر و صدا می تواند به سادگی تشخیص داده شود از جمله وجود یک شی خارجی در جایی که نباید باشد، یا می تواند دلیل آن این باشد که یک قسمت از ماشین را باید تعویض کنید. یک سری احتمالات برای این مشکل در پایین ذکر شده است و آن ها را بررسی فرمایید.

– صدای حباب خفیف

این صدا می تواند نشانه این باشد که چیزی مانع از تخلیه می شود، اما برای گرفتگی کامل شیلنگ بهتر است هر چه سریعتر انسداد آن را بردارید تا از تبدیل شدن آن به یک گرفتگی کاملاً جلوگیری شود.

– صدای ضربه های محکم و ناگهانی

این صدا ممکن است به دلیل وجود یک شیء در قسمت تخلیه لباسشویی باشد. شما ممکن است سهواً یک سکه یا هر شی دیگری که در جیب مانده است هنگام شستشو در این قسمت رفته باشد. پس قسمت تخلیه را بررسی کرده و اشیاء خارجی را از آن در آورید.

– صدای کم یا زوزه کشیدن مداوم

در صورت شنیدن همچین صدایی ممکن است یک شی در پمپ ماشین قرار داشته باشد. اگر جسم در داخل پمپ باشد در صورت بروز آسیب جدی، شاید نیاز به تعویض پمپ خود داشته باشید، اما اغلب فقط با برداشتن جسم، مشکل حل می شود.

عیب هشتم : استشمام بوی نامطبوع از ماشین لباسشویی

برای یک ماشین لباسشویی این غیر عادی نیست که بوی نامطبوع یا کپک زده داشته باشد. این می تواند در داخل یا اطراف دستگاه اتفاق بیفتد و نشانه رشد باکتری ها است. وان لباسشویی، منطقه ای کاملاً تاریک و مرطوب است که زمینه را برای رشد باکتری فراهم می کند. در همه لباسشویی‌ها چیزی به نام “بیو فیلم” (از خانواده‌ی قارچ‌ها، باکتری‌ها یا آغازیان است) که ماده ای پوسیده و همیشه مرطوب است احتمالا رشد می کند. بعضی از ماشین ها نسبت به بقیه بیشتر در رشد این باکتری مستعد هستند. با گذشت زمان، این باکتری باعث بوی نامطبوع می شود و در صورت عدم حل این مشکل، بوی آن می تواند بر روی لباس های شما پخش شود.

بنابراین هر ماه ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید، و مواظب باشید! بطور دوره ای ناحیه اطراف ماشین خود را برای رشد لجن یا کپک بررسی کنید. اگر اطراف لباسشویی یا مناطق دیگر نشانه هایی از رشد باکتری یا رشد کپک را مشاهده کردید، ممکن است به دلیل رطوبت باشد که باید به آن توجه شود. بنابراین عیب یابی ماشین لباسشویی و حل آن را جدی بگیرید و احتمالات و راه حل برای این مشکل عبارت است از:

-مواد شوینده

مواد شوینده بیش از حد باعث می شود که باقیمانده آن در سایر قسمت های ماشین بماند و با گذشت زمان باعث رشد باکتری می شود. از مقدار صحیح مواد شوینده و نرم کننده پارچه استفاده کنید. این احتمالاً بهترین نوع پیشگیری خواهد بود.

– درجه حرارت

آب گرم در از بین بردن بیوفیلم بسیار کمک خواهد کرد. بنابراین شستشو با آب گرم در مرحله نهایی شما می تواند یک اقدام پیشگیرانه عالی باشد. اگر به طور مکرر از لباسشویی خود استفاده نمی کنید، می توانید هنگام انجام عمل شستشو برای عیب یابی ماشین لباسشویی و رفع آن یک چرخه شستشو دوم را انجام دهید تا به جلوگیری از رشد باکتری و کپک کمک کند.

– فیلتر پمپ تخلیه

فیلتر پمپ تخلیه باید یکبار در ماه تمیز شود، اما تعداد کمی از افراد این کار را انجام می دهند مگر اینکه مشکلی ایجاد شود. بیشتر اوقات سکه ها و سایر اقلام کوچک در این فیلتر، گیر می کنند که باعث می شوند جریان آب کند شود بنابراین این قسمت مکانی ایده آل برای رشد باکتری و کپک خواهد بود. پس این موارد را بسیار توجه کنید.

عیب نهم : پایان نیافتن چرخه شستشو

این یک مشکل آسان برای عیب یابی است. اگر ماشین شما حتی پس از اتمام چرخه به کار خود ادامه دهد، به احتمال زیاد به معنی عیب در تایمر است. کنترل پنل را برداشته و تایمر را چک کنید که آیا زنگ زده و یا سوخته، یک تایمر جدید این مشکل را برطرف می کند.

عیب دهم : لباسشویی آﺑﮕﯿﺮی ﻧﻤﻮده اﻣﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﺷﺴﺘﺸﻮ ﮐﺎر نمی‌کند

به غیر از آنچه که در عیب یابی های قبلی گفته شد، ﻋﻠﺖ بروز این مشکل می‌تواند یکی از موارد زیر نیز باشد:

  1. خراب بودن ﺧﺎزن راه‌انداز. در این حالت ﭘﺲ از آب‌گیری، ﻣﻮﺗﻮر ﺻﺪای ﺧﺎﺻﯽ را تولید کرده اﻣﺎ ﻗﺪرت ﺣﺮﮐﺖ ﻧﺪارد. در این حالت اﮔﺮ ﭘﻮﻟﯽ را ﻗﺪری ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﯿﺪ، ﻣﻮﺗﻮر به گردش درمی‌آید. ﺧﺎزن ﻣﻌﯿﻮب را ﺗﻌﻮﯾﺾ کنید و در صورتی که سیم‌های راﺑﻂ ﺧﺎزن از ﻣﺪار جداشده اند، ایراد ﺳﯿﻢ ها را نیز برطرف ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺗﻮر به راه اﻓﺘﺪ.
  2. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ براثر ﺧﺮد ﺷﺪن ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن، ﻣﺤﻮر درام در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﮔﺮﯾﭙﺎژ قرار گرفته ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺎﺷﯿﻦ را از ﺑﺮق کشیده و ﺑﻪ رﻓﻊ ﻋﯿﺐ ﺑﭙﺮدازﯾﺪ. ابتدا تست کنید که ﺑه صورت دستی، درام ﯾﺎ ﭘﻮﻟﯽ قابل چرخیدن هست؟
    در ﺻﻮرت ﺗﻌﻮﯾﺾ یاتاقان‌ها، کاسه‌نمدی‌های ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ را ﻧﯿﺰ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﮐﻨﯿﺪ. ﮔﺎهی ﻋﺪم ﺣﺮﮐﺖ درام ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ رﺳﻮﺑﺎت داﺧﻞ ﭼﻠﯿﮏ اﺳﺖ، ﮐﻪ می‌بایست ﭼﻠﯿﮏ رسوب‌زدایی ﺷﻮد. ﻻزم اﺳﺖ به ذﮐﺮ است، در ﺻﻮرت ﮔﺮﯾﭙﺎژ کردن درام، از ﻣﻮﺗﻮر ﺻﺪای ﻫﻮم ﺷﻨﯿﺪه می‌شود.
  3. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻋﯿﺐ از ﺧﻮد ﻣﻮﺗﻮر ﺑﺎﺷﺪ. سیم‌های راﺑﻂ ﻣﻮﺗﻮر را ﺟﺪا ﻧﻤﻮده و ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ اهم‌متر دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ سیم‌های دور ﮐﻨﺪ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ کنید. حال به کمک ﺧﺎزن راه‌انداز، ﻣﺪاری را ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﺳﯿﻢ ﺑﻨﺪی ﻣﺪار اﯾﺠﺎد کنید. اﮔﺮ ﺑﺎ اﺗﺼﺎل ﺑﺮق، دور ﮐﻨﺪ به راه اﻓﺘﺎد، ﻣﻮﺗﻮر ﺳﺎﻟﻢ بوده و ایراد از سیم‌های راﺑﻂ ﻣﺎﺷﯿﻦ اﺳﺖ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﻣﻮﺗﻮر ﺣﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮد، می‌بایست آن را ﺑﻪ تعمیرکار ﻣﺠﺮبی سپرده و ﭘﺲ از انجام آزﻣﺎﯾﺶ ﻣﺠﺪد، در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز، سیم پیچی ﻣﻮﺗﻮر را ﺗﺠﺪﯾﺪ نمایید.

عیب یازدهم: علت توقف و یا خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی حین کار

توقف ماشین لباسشویی در حین کار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عیب یابی ماشین لباسشویی را انجام دهید ولی به طور کلی توقف لباسشویی و کار نکردن آن می تواند به چند شکل مختلف نیز روی دهد. ممکن است موتور پس از شروع به کار متوقف شود. ممکن است تایمر لباسشویی ایراد داشته و در اواسط برنامه، ناگهان از کار بیوفتد و یا ممکن است لباسشویی بنابر دلایلی ناگهان خاموش شود و از کار بیوفتد.

هر یک از موارد بالا نهایتا منجر به این خواهند شد که لباسشویی از کار بایستد و متوقف شود. همانطور که گفتیم دلایل بروز این مشکل می توانند متفاوت باشند:

  1. خرابی میکروسوئیچ درب
  2. خرابی زبانه و قفل درب
  3. خرابی تایمر الکترونیک ماشین لباسشویی
  4. ایراد سیر برقی ورودی آب
  5. ایراد موتور لباسشویی
  6. نوسانات برق یا خرابی دوشاخه برق

عیب دوازدهم: ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند

1. یکی از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی خرابی شیر ورودی ماشین لباسشویی می‌باشد.
شیر ورودی را باید چک کرده تا مطمئن شوید شیر خراب است و آن را تعویض یا تعمیر کنید.
2. در مرحله ی بعد علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی اگر ایراد از شیر ورودی نبود باید شیلنگ‌ها چک شود که تا نشده باشند، نشتی نداشته باشند و یا کیپ نشده باشند.
3. خرابی شیر برقی یکی دیگر از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است.
آب پس از خروج از شیر ورودی به شیلنگ سپس به شیر برقی می‌رسد و سپس به داخل ماشین لباسشویی انتقال می‌یابد ولی اگر این قطعه با مشکل رو به رو شود لباسشویی آبگیری نمی‌کند و البته باید بگویم که شیر برقی اجازه ورود آب را نمی‌دهد.
4. در عیب یابی ماشین لباسشویی، علت دیگر آبگیری نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند کثیفی فیلتر‌های ورودی باشد.
در ورودی شیر برقی یک فیلتر قرار دارد که اجازه ورود شن، پوسیدگی شیلنگ و … را به داخل ماشین لباسشویی نمی‌دهد.
5. رسوب گرفتن و یا کثیفی جا پودری هم یک از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی می‌باشد.
پس از اینکه آب از شیر ورودی، شیلنگ و شیر برقی عبور کرد سپس به جا پودر می‌رود تا پودر را به همراه خود وارد دیگ لباسشویی کند.
زمانی که آب به جا پودری می‌رسد شبیه به دوش بر روی پودر‌ها ریخته شده و آن‌ها را با خود می‌برد ولی اگر رسوب گرفته باشد و یا آشغال جلوی ورود آب را گرفته باشد آب گیری انجام نمی‌شود و این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا ماشین لباسشویی آب گیری نمی‌کند و جویای علت آب گیری نکردن ماشین لباسشویی خواهید شد.
6. از دیگر دلایل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی کم بودن فشار آب است.
شیر آب ماشین لباسشویی برای آبگیری به حداقل 20 psi فشار آب نیاز دارد و اگر کمتر از این مقدار باشد نمی‌تواند آبگیری کند.

راه حل این مشکل:

در اولین مرحله برای تعمیر ماشین لباسشویی در زمانی که آبگیری نمی‌کند باید شیر آب ورودی را چک کنید برای اینکه مطمئن شوید که سالم است یک سطل زیر آن قرار دهید و آب را باز کنید و مطمئن شوید که ایراد از شیر ورودی نیست در صورت سالم بودن باید به سایر قطعات ماشین لباسشویی توجه کنید.

در مرحله بعدی علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باید شیلنگ‌ها را چک کنید که تا نخورده باشند و اگر مشاهده کردید که تا خورده اند باید آن‌ها را صاف کرده تا آب به راحتی از آن‌ها عبور کند و یا شیلنگ‌ها را تعویض کنید.
در این مرحله از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باید شیر برقی و فیلتر را چک کنید.
باید ماشین لباسشویی را باز کرده و برق مستقیم به شیر برقی وصل کنید اگر آب از آن عبور کرد باید بفهمید که ایراد از شیر برقی نیست و سپس باید فیلتر آن را چک کرده و در صورت کثیف بودن آن را تمیز کنید، اینگونه می‌توانید یکی دیگر از علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی را برطرف کنید.

از دیگر علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی رسوب گرفتن جا پودری است برای برطرف کردن آن باید جا پودری را بیرون کشیده و از ماشین لباسشویی جدا کنید و قسمت بالای آن یعنی سقفش را با استفاده از فرچه تمیز شستشو دهید تا در صورتی که چیزی درون آن گیر کرده و یا رسوب گرفته برطرف شود.

عیب سیزدهم: نیامدن آب داخل لباسشویی

1. نیامدن آب داخل لباسشویی دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شده و تعمیر یا سرویس شوند.
در برخی موارد از دلایل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی فشار کم آب است وقتی که فشار آب کم است آب به داخل دیگ نمی‌رود و نمی‌تواند آبگیری کند.
2. از دیگر علت نیامدن آب داخل لباسشویی این است که شیلنگ انتقال آب پیچ خورده و یا تا شده و باید آن را صاف کنید تا درست شود و در صورت لزوم باید آن را تعویض کنید.
3. در برخی موارد علت نیامدن آب داخل لباسشویی این است که فراموش کرده اید شیر آب را باز کنید و باید چک کنید و مطمئن شوید که آب باز است.

در صورتی که مشکل لباسشویی شما رفع نشده، می توانید با تکنسین تعمیرات لوازم خانگی فنی کار سرویس تماس بگیرید.