امور پشتیبان تهران : 09128492438 شعبه غرب : 02146054528 شعبه شرق : 02177005909 شعبه مرکز : 02188665593 شعبه شمال : 02126244704 شعبه جنوب : 02155643061

نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

اجزای مکانیکی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نوامبر 29, 2019
تاریخچه ماشین لباسشویی
نوامبر 29, 2019
اجزای مکانیکی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نوامبر 29, 2019
تاریخچه ماشین لباسشویی
نوامبر 29, 2019

آموزش نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یا همان پمپ شستشو یکی از قطعات اصلی لباسشویی بوده که وظیفه آن تخلیه کردن آب کثیف در انتهای هر سیکل شستشو می باشد و در قسمت پایین ماشین لباسشویی قرار دارد.

عدم تخلیه ماشین لباسشویی و در پی آن ماندن آب به همراه رخت در داخل دیگ لباسشویی از مشکلات معمول در تعمیرات ماشین لباسشویی بوده که برای برطرف کردن آن نیاز به تعمیر پمپ تخلیه لباسشویی و یا در مواردی که امکان تعمیر وجود ندارد تعویض آن می باشد.

نخستین کاری که هر متخصص تعمیر لباسشویی در این زمان انجام می دهد، عیب یابی ماشین لباسشویی و بازبینی پمپ تخلیه و ارزیابی آن است تا از سالم بودن و یا خرابی پمپ تخلیه آگاه شود و اگر مشکل از پمپ باشد در صورت ممکن آن را تعمیر و در غیر این حالت، پمپ را تعویض می نماید.

            بدون شک تعویض پمپ تخلیه لباسشویی یکی از کارهای تخصصی بوده که نه تنها به دانش تخصصی در زمینه قطعات و نحوه کار لباسشویی بستگی دارد، بلکه به تجربه امور فنی و تعمیراتی و همچنین ابزارآلات خاص نیز بستگی دارد. گذشته از این موارد، امروزه با وجود تکنولوژی های پیشرفته ای که در ساخت ماشین های لباسشویی به کار می رود،

انجام تعمیرات بر روی این لباسشویی های مدرن تنها از عهده افراد متخصص و حرفه ای برمی آید و محول کردن کار تعمیر به افراد تازه کار یا غیر حرفه ای تنها باعث خسارت به ماشین لباسشویی و نیز تشدید ایراد دستگاه می شود.

موزش نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

انواع پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

پمپ آب لباسشویی در انواع مختلفی تولید می شود که عبارتند از:

  • پمپ تخلیه ۳ خار
  • پمپ تخلیه بوش ۴ خار
  • پمپ تخلیه ۸ خار
  • پمپ تخلیه کنوودی

این پمپ ها اگر در زمان مناسب سرویس شوند طول عمر بالایی خواهند داشت و برای برطرف کردن عیب و ایرادیابی درست می باشد.

مرحله نخست: تخلیه آب ماشین لباسشویی

زمانی که ماشین لباسشویی پر از آب است، در مرحله اول باید این آب را تخلیه کنید و بدین منظور به کمک شیلنگ تخلیه که به داخل یک تشت در پایین وارد می شود، یا لوله کنار فیلتر، اینکار را انجام دهید.

همچنین می توانید از جاروهای برقی مسافرتی برای مکش و تخلیه آب استفاده نمایید. سپس دستگاه را جا به جا کرده و از دیوارهای کناری فاصله دهید تا فضای کافی در اختیار داشته باشید.

مرحله دوم: باز کردن پنل بالایی

در این مرحله لازم است تا بالایی دستگاه را از آن جدا کنید و پیچ های پنل اغلب در پشت ماشین لباسشویی قرار دارند. پنل بالایی را با کشیدن آن به سمت کنار و سپس بالا از دستگاه جدا کنید.

مرحله سوم: باز کردن پنل کنترلی

اینک باید پنل کنترلی که در جلوی دستگاه قرار گرفته را باز کنید. برای اینکار باید پیچ مربوط به آن را باز کرده و بعد محفظه جاپودری را تا آخر بیرون کشیده و قفل آن را باز کنید تا کاملا خارج شود.

پیچ هایی که در زیر محفظه جاپودری قرار گرفته و پنل کنترلی را به بدنه محکم می کنند را باز نمایید. اکنون باید اتصالات را یکی یکی جدا کنید. بهتر است عکسی از آن ها تهیه کرده و بعد اینکار را انجام دهید. بعد از آنکه اتصالات سیم ها را قطع کردید، در جلوی لباسشویی ایستاده و پنل کنترلی را به سمت بالا بکشید تا جدا شود.

مرحله چهارم: باز کردن پنل جلویی

در این مرحله ضرورت دارد تا پنل جلویی را هم از دستگاه جدا کنید. برای اینکار نخست درب فیلتر پمپ تخلیه در پایین را باز کنید و پس از باز کردن پیچ آن، این بخش را خارج نمایید.

سپس درب ماشین لباسشویی را باز کرده و لاستیک دور درب را باز کنید. معمولا ۷ عدد پیچ در بخش بالای لباسشویی پنل جلویی را به بدنه محکم کرده اند، آن ها را باز کنید. درب را بسته و دستگاه را به جلو خم کنید. اکنون باید اتصال سیم ها را برای قفل درب یا میکروسوئیچ درب، باز کنید. حال می توانید پنل جلویی را از دستگاه جدا نمایید.

مرحله پنجم: شیلنگ های متصل به پمپ را جدا کنید

حال می توانید پمپ تخلیه لباسشویی را ببینید. ابتدا شیلنگ تخلیه کوچکی که به بدنه آن متصل است را باز کنید. احتیاط کنید، احتمالا مقداری آب هنوز در درون شیلنگ ها و یا خود پمپ باقی مانده باشد، بنابراین دستمال و ظرفی برای آب در دسترس داشته باشید.

حال باید سه شیلنگ که به پمپ تخلیه متصل هستند را یک به یک باز کنید. نخست بست هر یک از شیلنگ ها را شل کرده و سپس لوله ها را از پمپ جدا نمایید.

مرحله ششم: باز کردن پمپ قدیمی و خارج کردن آن

قبل از اینکه بتوانید پمپ خراب را باز کرده و خارج کنید، باید اتصالات سیم ها را باز نمایید. بهتر است قبل از اینکار از اتصالات سیم ها عکسی تهیه کنید. بعد از اینکه اتصالات سیم ها باز شدند،

پمپ قدیمی را که توسط پیچ به کف دستگاه محکم شده را نیز باز کنید. در این قسمت می توانید کل پمپ را از دستگاه خارج کنید، باید پیچ هایی را که خود پمپ تخلیه را به بدنه پلاستیکی متصل می کنند، باز کنید. حال می توانید پمپ جدید را جایگزین نمایید.

مرحله هفتم: نصب پمپ جدید

پمپ تخلیه جدید را در درون بدنه پمپ قرار داده و پیچ ها را محکم کنید. بعد کل مجموعه را در داخل بدنه ماشین لباسشویی قرار داده و محکم به بدنه پیچ نمایید. به کمک عکسی که در مراحل قبل تهیه کرده بودید، اتصالات سیم ها را دوباره وصل نمایید و در آخر شیلنگ هایی را که باید به پمپ وصل کنید را اتصال دهید و بست های آنان را محکم نمایید.

مرحله هشتم: نصب مجدد پنل جلویی، پنل کنترلی و پنل بالایی

حال مراحل تعویض پمپ تخلیه لباسشویی به اتمام رسیده است، اکنون باید تمامی مراحلی که تا این بخش انجام داده اید را به صورت معکوس انجام دهید. نخست پنل جلویی را مجدد نصب کنید و سپس پنل کنترلی را بر روی دستگاه قرار دهید.

بعد از آن به سمت پنل بالایی رفته و آن را نیز در جای خود قرار دهید. حال لباسشویی خود را دوباره به برق متصل کرده و قابلیت تخلیه آب را با انتخاب یک برنامه و شروع فرآیند شستشو آزمایش نمایید.